4/12, Dag 10, Tisdag

Efter vårt möte med flyktingbåten igår var MRCC och ARC väldigt snabba med
att varna alla båtar/fartyg i området.

Måndagkvällen präglades av lätta vindar. 23.45 UTC
gjorde vi 1,4 kn mot mål och beslut fattades att starta motorn. Det fina i
kråksången är att vi deltar i den sk Cruising-klassen vilket innebär att man får
köra motorn med växel i utan att det betraktas som fusk. Vi får istället
ett tidstillägg för varje timme vi inte seglar. De flesta av båtarna som legat
före oss i resultatlistan hittills är med i Racing-klassen och där får man inte
starta motorn. Sannolikt kommer det nu bli strora ändringar i fältet beroende på
om båtarna startat motorn eller ej. Det lär också blåsa mer öster om oss vilket
innebär att båtarna bakom får bättre fart.

De ortodoxa atlantseglarna kan säkert opponera sig.
Viktigt är dock att betänka att vi ombord på Spirit, till skilland från
Kristoffer och killarna i slutet på fjortonhundratalet, dels vet att vi inte är
på väg mot Indien (dvs det Indien som ligger nordväst om Ceylon), dels inte har
obegränsat med tid till vårt förfogande. Vi måste alla hinna med planet från
Antigua 14/12 kl 21.20, annars blir det ingen god jul för oss. Alltså; vill vi
spendera resterande tid drivandes i praktiskt taget stiltje i enorma dyningar
800 M från närmaste land, eller vill vi komma fram i hygglig tid och ha
möjlighet att uppleva lite av öarna mellan Saint Lucia och Antigua? Beslutet var
således ganska lätt att fatta.

Seglen togs ner och översyn/reparation av dem genomfördes. Det är risk
för slitage särskilt på storen som skaver mot vant och spridare. Ett tappert
försök att börja segla igen gjordes ensam av Erik mitt i natten. Han hissade
själv (!) upp storen med hjälp av elvinschen men fann snart att det inte
var någon idé och fick starta motorn igen då vinden på nytt försvann. Övriga
delar av besättningen tyckte mest att elvinscharna väsnades.

Hur sammanfattar men då en dag som denna? Jo:

1. En stark fisklukt spred sig från besättningens tvättkvarter. En flygfisk
hittades i handfatet. Sannolikt hade den kommit flygandes under natten och inte
sett den öppna ventilen. Trist.

Dagens djur är flygfisken.

2. Hela besättningen morgonbadar (jo en person fanns hela tiden kvar ombord
på båten för den som undrar…). Fantastiskt att vattnet kan vara så blått! Det
är spännade att dyka ner i 4.000 meter djupt vatten. Vad finns där nere? Peder
testade hur långt ner han kunde komma och upptäckte att han klarade att dyka
ända ner till halva tiden innan han kom upp igen. Inte dåligt! Kölen
inspekterades och det befanns att linan vi trålade häromdagen inte lämnat några
spår.

3. Pia har haft tvättinrättning och alla har kunnat lämna in sin tvätt.
Utomordentligt fint men lite dyrt… Det har hängt sängkläder, handdukar
och övriga persedlar precis över allt. Den normalt så rena, och från synligt
lull-lull fria, Spirit som i grunden är en Baltic 50 har under dagen
konverterats till en Taikon 50 och döpts om till Gipsy Queen.

4. Besök av ett gäng delfiner. Tack vare att det inte blåser kunde man se
dem väldigt tydligt även under vattnet när de simmade runt båten.
Jättekul!

5. Ytterligare ett badstopp. Det är faktiskt riktigt varmt och det 27
gradiga vattnet svalkar härligt, några minuter.

6. Skepparn hade man-över-bord-övning med sig själv som “offer” (han ville
nog bada igen…). Flytvästen blåstes upp, lysdioden tändes, och Erik flöt som
en gul prick i den enorma dyningen. Besättningen tyckte att det var lite
jobbigt, eftersom det är så varmt, men rullade ändå in genuan och hämtade
upp Erik. Allt funkade väldigt bra och det var bra att ha övat. Naturligvis
kommer det inte vara så enkelt om det är hård vind och på natten, men ändå var
det bra att ha övat.

I skrivande stund är klockan 18.00 UTC (typ 15.00 lokal tid).

En ögonblicksbild:
Erik sover
Pia vilar
Peder vilar
Tompa håller Robert sällskap läsandes Patrick O’Brian’s “Post
Captain”
Anders är mest varm

Högst pris ombord just nu betingar skuggan. Det är riktigt varmt. Vi hoppas
verkligen att vinden kommer tillbaks så att vi kan börja segla igen.
Meteorologidetaljen är för tillfället stängd pga värmen men har sagt att det
finns möjlighet till några pustar under natten.

Dagens låt till Västindienskivan: Möte i Monsun
(eller var det passad…?) med EvertTaube. Som bubblare har vi fått in en fyndig
visa från Lars Z, alias Makrillen, som handlar om Kristoffer Columbus och hur
han till slut hamnade i sanden rökandes en fet Havanna-cigarr. Tack så mycket
för den Lars! Vi hoppas också kunna ta oss en cigarr när vi väl är
framme!

Efter en dryg vecka till sjöss befanns vid
inspektion att flera av besattningsmedlemmarnas tandkött blivit anfrätta. Det börjar bli ont om färska grönsaker och frukt i byssan.
Till Happy Hour blir det extra ranson lime till
romdrinken.

Stay
Tuned!